Minitågluff

June 2022
Midsommarveckan lämnar jag Malmö för en liten minisemester i södra Europa. Resan blir en slags smygpremiär eller ett genrep inför den stundande långturen om cirka en månad. Stort fokus kommer vara hur det är att semestra med tåg. Välkommen att följa. Read more
  • 38kilometers
  • Ett potentiellt äventyr tar form

June 14, 2022 in Sweden ⋅ ☁️ 17 °C

Så är det bara några dagar kvar till avfärd. Jag skall göra precis som alla andra ungdomar som nyss tagit gymnasieexamen - jag skall ut och se världen lite. Att det är tjugo år senare än de flesta andra rör mig inte så mycket. Kanske har man till och med förstånd att njuta mer.

Denna första tur får ses lite som ett genrep. Testa reseformen. Att tågluffa. Och att resa ensam. Prova några nätter på sociala hostel. Och några nätter i hängmattan hemma hos en Bruno eller Antonio. Prova både att resa planerat och strukturerat, likväl som att låta mina vägval styras av magkänsla och sinnen. Testa om jag, som den friluftsvana scouten jag är kan få rätt balans av prylar med mig, som skulle passa även i lite mer urbana miljöer.

Denna första tripp går ganska rakt söderut. Dagtåg till Hamburg. Nattåg till Munchen med en heldag spenderad i bayerns förlovade land. Sen nytt nattåg till Rom. Ja, eller Florens. Vi har lite svårt att bestämma oss syster och jag. Men där någonstans i silenzio Brunos förlovade högborg skall vi spendera två förhoppningsvis fina dygn ihop. Vad som händer sen är jäkligt oklart. Men blir säkert en och annan turistfälla i stil med "lutande pizzan i Torna Hällestad" och Cinque Terre och annat trams som kommer betas av. Allt för Instagram-feedens skull såklart. Till sist, efter cirka 10 dagar på resande fot skall jag fuska och faktiskt flyga hem från snobberiets huvudstad nummer ett - Nice.

I ett läge där jag helst av allt bara skulle vilja säga upp mig från livet och krypa in i en grotta och pilla navelludd ett år eller tre framåt så känns det faktiskt som att detta kan bli riktigt riktigt bra och förhoppningsvis precis vad jag behöver. Jag längtar så jag stundvis har svårt att sitta still på rumpan. Välkommen att följa med på mina äventyr, du som vill och vågar. Jag hoppas på mycket skrytbilder och personliga anekdoter och jäkligt lite av jantelag och hänsyn. Det här är min resa och den skall jag göra på mitt alldeles egna sätt. Men vill du hålla mig sällskap på sådär lagom armlängds avstånd är det bara kul. Yiiihaaaa... Nu kör vi...

• Förberedelser - är det verkligen A och O

June 16, 2022 in Sweden ⋅ ☀️ 16 °C

Nu är det bara tre arbetspass kvar på jobb innan avfärd. Tre nattpass. Kom på att det kan vara klokt att börja packa lite kanske. Rätt som det är står man där med neddragna brallor och hittar inte passe....... Passet ja. Var sjutton är det egentligen? Det borde ligga i innerfickan på jackan, eller möjligtvis kavajen som jag hade på mig på prästvigningen i söndags. Men ack nej, där är det inte. Vilken tur att jag inte blir särskilt lätt uppjagad. Det kommer säkert fram. Värre saker har ju faktiskt hänt...

Resrutten då? Den är faktiskt spikad och klar sedan länge. Eller, iallafall ner till Rom. Väl på plats tänkte jag sen ta det lite som det kommer. Senast tisdag kväll den 29e måste jag infinna mig på flygplatsen i Nice. Vad som händer däremellan är ännu höjt i ett diffust dunkel. Jag säger som lillasyster. Bara det finns sol, pasta och vin så blir jag nöjd. Och det hoppas jag väl de skall klara leverera! Arrivederci da Malmö 🇮🇹❤️🇮🇹❤️

• Läge för en paus på annan ort?

June 18, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 15 °C

Man vet att det är dags att lägga benen på ryggen och fly landet när kidsen knivar ner varandra utanför trappuppgången... Py pan. Tur man var på jobb. Endast en natt kvar, sen blir det kontinenten för farbror Patrik.... Jippie!!Read more

• En sista natt i allmänhetens tjänst...

June 19, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 13 °C

Nu är det tolv timmar kvar tills avfärd. Emellan mig och friheten ute på Europas järnvägsspår finns nu endast ett nattpass som tjänare i allmänhetens tjänst. Vad jag gör på jobbet? Jag håller koll på tåg 🤣. Mest tåg som är sena eller inställda. Vilket borde vara tillräckligt många för att bli cynisk och inte bege sig ut på tågluff alls. Men jag har alltid älskat tåg. Och trots en hel del begränsningar så är det faktiskt ett fantastiskt färdmedel.

De tågresorna som jag skall skall bege mig ut på i sommar, varav denna är den första och kortaste, är en kombination av flera samtidigt samverkande faktorer:

Till att börja med har flygskammen till slut trängt in även under min hud. Jag inser att vi behöver förändra vanor och beteenden för att ens kunna ha någon framtid kvar på den här planeten. Jag har länge varit medlem i Facebook-gruppen Tågsemester och läst och sett helt fantastiska reseskildringar och tänkt att "någon gång" i framtiden skall även jag åka på en tågsemester och få uppleva allt det där. Likt förbaskat har man ändå bokat flyg nästa gång man skall resa någonstans, så det var dags att bevisa för mig själv att jag faktiskt kan tag i saker.

De två senaste somrarna varit väldigt turbulenta. Inte bara på grund av pandemin utan det har även gungat lite i privatlivet . Där har det inträffat en del oförutsedda saker som gjorde att sommarsemestrarna helt enkelt behövde ställas in. Men 2022 verkar vara året då saker faller på plats. Jag fick sammanhängande sommarsemester från jobbet (inte illa det med tanke på att man jobbar i den offentliga sektorn), jag fick loss en liten resbudget som inte längre kommer behövas nästa sommar och slutligen hittade jag också modet att tacka nej till ett ideellt uppdrag som annars skulle uppta de flesta av mina semesterdagar, men som inte längre kändes rätt. Heja mig för det förresten. Jag är inte van vid att satsa på mig själv på det där viset. Jag har det lätt att ofta göra saker för andra.

Den sista faktorn som till slut gjorde att det blev tågsemester i sommar var såklart att det sent i våras dök upp en stor rabattkampanj där flera aktörer sålde sk Interrailkort till halva priset. BAM!! Nu skulle det ske. (För dig som är tågluffarnewbie så kommer jag återkomma till Interrailkortet och förklara lite noggrannare hur det fungerar i ett senare inlägg).

Det har blivit dags att avrunda texten, som annars blir allt för lång. Bilderna är alla från det senaste dygnets avslut och förberedelser inför semestern. Den första bilden visar packningen som jag hoppas få med mig i min nyinköpta 50-liters ryggsäck från Biltema (!). Vi får se hur det går. Som scout är jag rätt drillad i att packa lätt. Men den här resan är lite unik för att jag skall kombinera både stadssemester, vandring/friluftsliv samt sol och bad. Dessutom vill jag ha full flexibilitet att kunna åka dit det känns rätt i magen för stunden. Vilket innebär att övernattning skulle kunna ske både under bar himmel, i min hängmatta, i ett tält, på vandrarhem eller under tak.

Andra bilden visar hur man får bli kreativ när man upptäcker att jackan luktar mök och det inte finns någon tvätttid. Bilderna tre, fyra och fem är tagna under gårdagens packningsmöte. Då är det inte tågluffar-ryggsäckar vi pratar om längre, utan sjukvårdsväskor som imorgon kommer skickas till Ukraina. Skönt att få iväg dem före semestern. Sista bilden - lyckokakan från chop chop - gjorde mig överraskande glad. Osäker på om det är tågluffen, distriktet, Korea eller livet i största allmänhet som den syftar på, men vi kan väl hålla tummarna för lite av varje.

Nu måste jag sluta. Har ett försenat Öresundståg att ställa in. Har ni läst ända ner hit kan ni väl skriva en kul kommentar. Eller ja, den behöver inte ens vara kul. Bara skriv något vettja.

Poss hajj!

Jäklar vad här skall åkas tåg...

June 20, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 15 °C

...fast vi börjar med bussen ner till Malmö C. Ingenting blev riktigt som jag hade tänkt mig med packningen. Tänk vilken tur att det finns butiker i Italien också 😉

Boom... Där gick det åt helsike

June 20, 2022 in Denmark ⋅ 🌧 15 °C

Om det är något man vet när man jobbar med tåg, så är det att det aldrig blir som man tänkt sig. Vi hann precis komma över till Fyn, sen tog det stopp. Misstänkt personpåkörning. Tågvärden låter i högtalaren meddela samma slutsats som jag redan motvilligt har kommit fram till: Att det normalt tar cirka två timmar att få igång trafiken igen vid påkörningar. Vi kommer därför hänga här på perrong nummer tre i Nyborg tills vidare. Vi håller tummarna för att det bara är ett rådjur, men statistiken talar emot oss... Än så länge är jag inte nervös. Jag har gott om bytestid i Hamburg. To be continued...Read more

Tyska gränsen - mask på

June 20, 2022 in Denmark ⋅ 🌧 14 °C

Lustigt det här med nationsgränser. Vi har lyckats ta oss förbi olyckan och tågat oss ner hela vägen till Padborg, vilket är sista stoppet i Danmark. I vagn 71, som jag delat med ett tjugotal andra sedan Köpenhamn har vi i princip alla delat utandningsluft med varandra i snart tre timmar. Det gick hit, men inte längre. För nu är det mask på som gäller. Jaja. Sedan en klassresa i nian kan jag konstatera att det finns ingen yrkesgrupp jag har så mycket respekt för som tyska gränspoliser. Så jag lyder 🤣Read more

Några timmar i Hamburg

June 20, 2022 in Germany ⋅ ⛅ 16 °C

Efter en inte helt smärtfri resa från Köpenhamn, där vi både drabbades av personpåkörning i Danmark och ett okänt tågstopp strax utanför Hamburg, rullade vi till slut in på Hamburg Hauptbahnhof. Jag blir alltid lika faccinerad över hur fulsnygg stationsbyggnaden är. Och fullt vimmel på de flesta av dygnets timmar. Efter obligatorisk selfietagning framför Philipsskylten tog jag en kort promenad för att hitta något att äta. Det blev en fantastiskt god ramen och en kall japansk en.

Efter lite shopping (jag är numera stolt ägare av en batteriladdare till min systemkamera igen) och en latte så var det dags att leta sig ner till spår 14 för att kliva på nattåget mot Munchen. Vilket tåg. Det österrikeska tågbolaget håller successivt på att byta ut sina liggvagnar och jag hade turen att få en som kändes sprillans ny. Riktigt fräsch... Imponerande.

Tåget hade precis stängt dörrarna och börjat rulla när jag hör några medpassagerare från Norge stå och dividera med tågvärden utanför. Det var en familj med barn som hade beställt en egen kupé för att kunna vara tillsammans, men likväl hade de blivit placerade i två helt olika vagnar. De var helt förtvivlade. Pappan försöker förklara för den oförstående tågvärden att hans son har särskilda behov och att de behöver få vara tillsammans. Jag svor lite tyst för mig själv under en sekund innan jag reste mig upp och fråga om jag skulle byta kupé med dem.

Bytet skulle visa sig vara ett rejäl nedköp. Från slott till kojja skulle man kunna uttrycka sig. Min nya kupé ser ut precis som SJs gamla liggvagnar och var bebodd av fyra öldrickande mc-knuttar från Lerum. Det kommer bli en lång kväll... Nu sitter vi och diskuterar relationerna mellan Turkiet och Grekland och dess betydelse för Sveriges inträde i Nato med en Italienare från Köln. Livet kunde varit sämre ändå. Imorgon skall jag gå på stadsrundtur, dricka stora veteöl och smygkolla efter bayerska klänningar. Umpa Umpa Umpa detede 🎵🎺🍻

Natti natti

Varför har jag inte gjort detta innan?

June 21, 2022 in Germany ⋅ ⛅ 16 °C

Att resa själv och tågluffa menar jag. Så förbaskat kul det är. Jag har träffat så mycket trevliga människor och samtidigt inte behövt kompromissa en sekund. Fy fan va bra!

Dagen började vid sju tiden av att jag yrvaket stod och kliade mig i håret i tågkorridoren och försökte förstå varför tågvärden inte kom med min frukost 6:30 som utlovat. Det visade sig ha en fullkomligt logisk förklaring, vi var nämligen 75 minuter sena.

Väl på plats i Hamburg blev det frukost och en kort promenad innan det var dags för "Free" City Tour som jag signat upp mig på några dagar tidigare. Vilken guldgruva. Förutom att jag nu kan allt om Munchens alla kyrktorn och lokala bryggerier så träffade jag också David från Australia och en familj från Detroit. Vi bestämde oss för att gå och äta lunch ihop på ett av bryggerierna vi passerade.

Där satt vi, med tre kontinenter representerade och åt flottig god tysk mat, drack öl, lyssnade på umpabumpa och löste världsproblem, prata politik, sport och resminnen. Fantastiskt trevligt faktiskt.

Förutom kyrkkunskaperna så vet jag nu allt om de traditionella bavariska dräkterna? Visste ni förresten att tyskarna uppfann ett smart traffic-light system för att veta vilka kvinnor som var gångbara eller inte på oktoberfesterna? The big secret is på vilken sida man knyter knuten till förklädet. Där bak = änka (keep away). Där fram = för ung (keep away). Till vänster = ute på marknaden. Till höger = gift (lyckligt eller olyckligt, detta förtäljer inte historien)... Coolt va? Tydligen praktiseras detta lite fortfarande på skoj. Jag kommer aldrig mer kunna se en dirdnlr på samma sätt igen 😊